The Heart FoundationThursday 16 February 2012, 10:55AM
A daily intake of nuts can reduce cholesterol levels and improve
heart health
An analysis of 25 studies conducted by a team at the US Loma Linda
University in California has concluded that eating nuts may help to
lower the risk of heart disease by positively influencing blood
lipids (fats) and lowering cholesterol. The research reported that
an average intake of 67 grams of nuts every day resulted in an
average reduction of individual's LDL ('bad') cholesterol of 7.4
percent. The studies ranged from three to eight weeks in
duration.
Angela Berrill, Director at ABC Nutrition says this study
reinforces the important role nuts can play when included as part
of a healthy, balanced everyday diet, particularly in relation to
their impact on heart health.
"We have seen significant results from these types of studies that
supports the idea that nuts can help to reduce the risk of heart
disease by favourably improving blood lipid levels. However, while
daily consumption of nuts may be beneficial for your heart, it's
best to choose nuts which are not roasted, salted or
sugar-coated."
In 2003 the US Food and Drug Administration (FDA) recommended a
daily intake of 42.5 grams of good nuts (which include almonds,
walnuts, peanuts, hazelnuts, pecans and pistachios) in order to
reduce the risk of heart disease.
"Including nuts into our daily diets is one way Kiwis can get on
board to help protect themselves," says Angela
With one in five people believing all fats are bad, and 20 percent
mistakenly cutting all fat from their diet, education around the
benefits of good fats is essential for making people aware of how
diet can affect the health of their heart.
"Nuts contain mostly polyunsaturated and monosaturated fats rather
than saturated fat, and because they contain fibre and protein,
nuts can help you feel fuller for longer," says Angela.
The New Zealand Heart Foundation says heart health should be a
focus for every Kiwi, young or old. Most people don't realise
cardiovascular disease - including heart disease and stroke - kills
more New Zealanders than any other.
"A healthy and nutritious diet, including plenty of fruit and
vegetables, whole grains, and good fats from a balanced amount of
nuts and seeds is an easy and simple way Kiwis can look after their
heart health and get the most out of life," it says.
The Heart Foundation's Annual Appeal is this week.